Montag, 23. November 2015

Die französische Art von In- und Outdooraktivität - oder der Ursprung von Kreativität

Oft werde ich gefragt, woher ich meine ganz speziellen Wortkreationen nehme, die das Flair meiner Bücher im Wesentlichen ausmachen. Wenn ich das wüsste und steuern könnte, wäre ich eine Finanzmaschine. Ehrlich. Scheißemagnetbingo und Bluthochdruckgebiet sind einfach feste Bestandteile meines Wortschatzes und ständig wächst dieser. Dass ich Wörter benutze, um sie in einen unkonventionellen, sarkastischen oder liebevollen Kontext zu setzen, ist vielleicht die einzige Kunst an meinem Schaffen. Die Grundlage dazu, ergibt sich mir durch die Menschen die ich treffe und die Dinge, die ich erlebe. Weil ich aber so ein schlechtes Gedächtnis habe, muss ich leider oft mein Telefon in die Hand nehmen, etwas Saudämliches hinein quaken oder Fotos und Notizen machen. Mein Freundeskreis kennt das schon. "Ach, sie grinst schon wieder und tippt was ein, bestimmt ein neues Wort". Korrekt. Nur so geht das. Irgendwann platzt mein Kopf mal von den ganzen wirren Gedankenspuren, die sich da überlagern. Nachdem ich es geschrieben habe, ist es meist aber auch weg, das ist in etwa so, wie bei der Matheklausur. Damals. Gelernt, geschrieben, gelöscht. Veni, vidi, Wodka. Ich kam, sah, Filmriss. Zum Glück führe ich nicht mal eine Wochenendbeziehung mit Wodka, mein Gedächtnis wäre dann endgültig tot und ich könnte meine Schwangerschaftsdemenz nicht mehr als alleiniges Argument gelten lassen.

Wo der ganze Kram aber in meinem Kopf den Weg zur Idee findet, kann ich nicht greifen und begreifen. Klar, Gedankenautomat, der macht eh, was er will. Vor kurzem habe ich meinen französischen Freund und kreativen Freigeist seines Zeichens, GOZDOWSKI, nach seiner Auffassung von Kreativität und deren Funktion gefragt. Irgendwelche kulturellen Gemeinsamkeiten müssen Deutschland und Frankreich haben, die nichts mit Krieg zu tun haben. Eine wichtige Erkenntnis für mich, ist zum einen die Frage, ob Kunst von Beurteilung lebt oder die Beurteilung von der Kunst. Ohne Leser, kein Buch, ohne Zuhörer, kein Lied und ohne Betrachter, kein Bild. Kunst wirkt nur im Abgleich. GOZDOWSKIS kurze Anmerkung zum Thema kreativer Überflutung, die gerade durch politische Anspannungsphasen entsteht, beschäftigt mich. 

Er sagt, dass sich durch extreme Situationen ein Überangebot akreativen Anreizen ergibt. Aber nur die, die in der Lage sind, diese auch aufzufangen und zu erkennen, profitieren davon. Darin erkenne ich mich auf jeden Fall wieder, denn mir geht es nicht anders. Ich brauche einen Anreiz, eine Erinnerung, einen Gedanken, der seinen Ursprung außen hat. Outdoor activity des Gedankenapparates, nennt er das. Das was nur aus mir selbst heraus kommen kann, keines äußeren Reizes bedarf, ist das, was er als indoor activity bezeichnet. Der Trieb sich selbst zu reflektieren, die tiefsten Abgründe der eigenen Identität zu erkunden. Bedürfnis und Inspiration, die Grundlage von Kreativität.

Ich frage mich, wie das funktioniert, dass sich Menschen mit selbstähnlichen Gedankenstrukturen finden. Sprache, Kultur und Bildungsstand sind so maßgeblich für unser Weltbild, dass wir oft mit anderen Menschen kollidieren. Aber Musik und Kunst jeglicher Art verbindet uns. Sie sind die nonverbale Antwort auf die Fragen unsere Gesellschaft, die Sprache nicht mehr klären kann. Sprache ist so begrenzt in der Darstellung von Gefühlen, dass wir uns einfach anderer Mittel bemächtigen müssen, die allgemeingültiger sind, als ebendiese.
Kreativität ist meiner Meinung nach ein Basisprogramm des Menschen. Es ist eine gelungene und interessante Notfalloption, die Kombination aus Spieltrieb und Überlebensdrang, die uns Probleme sozialer Natur überbrücken lässt. Sneaky, liebe Evolution.

Weil ich den Text von GOZDOWSKI nicht in seinem Fluss zerstören möchte, lasse ich ihn unverändert und übersetze ihn nicht. Es folgt: eine offene, französische Antwort auf die offene Frage nach Kreativität - Teil 1







GOZDOWSKI, geboren am 9. Dezember 1981.
"Ich bin interessiert an drei Dingen im Leben: Literatur, Musik und Kino. Ich liebe französische, deutsche und russische Literatur, mein Vorbild ist Marcel Proust. In meiner Freizeit spiele ich in zwei Bands, schreibe Kurzgeschichten, Aufsätze und Lieder, lebe jedoch nicht ausschließlich davon.


Outdoor and indoor activities 

Writing in a language that is not your mother-tongue is a strange experience. Interesting though. If English is the universal and straightforward language, French is the language of emotions and German is the language of logical thought (no wonder that the greatest thinkers/philosophers are German). I wish I could write auf Deutsch but I’m not comfortable enough with that language (yet ?). It’s a beautiful language and allows amazing things that would be unthinkable in my beloved French tongue : mit der deutschen Sprache you can add words together and create a single big word, long enough to cover the distance between Paris and Berlin. It’s really fascinating pour un petit français comme moi.

For practical reasons I chose the English language when my deutsche Freundin nicely asked me to write this essay. But writing in a foreign language is like using tools that are not yours, an equipment that you are not used to. You have to think in that language, and think as twice as much as usual. Words don’t come out as easily and may sound strange at times. They can also give you a hard time when you’re looking for a precise meaning but can’t find the right word to fit the situation. But in the end, the most important thing is to express one’s point of view, right ?

If Frenchmen are famous for wine and cheese, they are not for their command of foreign languages. And in the French language, there is a hilarious expression that goes : ‘Parler anglais comme une vache espagnole/ Speaking English like a Spanish cow’. That says it all. The problem might come from the learning methods, or the fact that there is no tonic accent in French, you can call it laziness or French pride, I really don’t know. As a consequence, when a French guy is fortunate enough to speak a bit of English, his/her friends use him/her as a translator in social spots like concerts, bars usw. Then the guy is less a friend than a walking version of Google translation made of flesh and bones. But he/she is generally too stupid to ask to get paid for that. And in that regard, I must admit that I am stupid too. Sometimes I wish I could not speak English at all. Many times I experienced that embarrassing situation. I am in a pub with a friend of mine. At one moment of the evening, I spot him at a corner of the bar socializing with an attractive girl. Of course I can’t hear what they are saying because the music is too loud but I can assume what they are up to… I’m smiling and decide to order a drink. Then my friend comes to me, enthusiastic, and tells me : ‘ You see that girl over there ? She’s English. Can you translate for me, s’il te plait ? ‘I giggle and answer him ‘ Well, have another strong beer mate and let yourself go. I’m sure you’ll remember a few words you learned at school. Don’t be afraid to make mistakes. Use your own words, be yourself.’ I’m willing to help a friend for a casual conversation but when it comes to romance, be your own king dude !

So when I’m thinking about that story, I think the main reason why he asked for help is that he had thought he would not be able to utter a single word in English. But what interests me is that he wanted to communicate in spite of his flaws. And his will to communicate was a response to an external stimulation (and positive in that situation…).

Artistic or creative expression works on the very same level. First, the desire to create is a response to what I call an ‘outdoor activity’ (you will understand why later). It can be a social event that gives us the will to pick up a pencil, a woman you want to write a song for or a gorgeous moonlit landscape that feeds your canvas. You can tell me that when you’re feeling bad, the stimulation comes from inside. Yes, but even in that case, you are striving to show your audience, friends or soul mate how you’re feeling because one way or the other, they want to find out how you are thinking (let’s be honest : a book, a song, or a painting do exist only when it’s being read, listened to or watched. We also create for others, because the value of a work is always seen throughout their eyes.) The first stimulation is always external to the one who wants to create.

In that regard, when social events are at their highest peak, we can say that the environment is overstimulating and that inspiration is constantly fueled for the ones who know how to pick it up. The best example? When Franz Kafka wrote 'Der Prozess' and 'Das Schloss' in the late 10’s/ early 20’s (the main characters of these two books are both called K, a way to show that only represented by this sole letter, they are always striving to get access to a level of conscience forbidden to them and struggling to keep their humanity intact until it fades out in 'Die Verwandlung'…), it was a strong and absurd response to the terrible changes brooding in the Eastern Europe that the brilliant Prague Schriftsteller was feeling back at that time… On a lighter note, when punk music hit the stinking streets of London in 1977, it was in response to the aging Heavy rock bands of that decade (Deep Purple and Led Zeppelin to name a few). Punk rockers were fed up with the high pitched voices and technical skills of their elders and decided to pick up instruments even if they couldn’t play and raw energy prevailed over anything else. In any case, the response, positive or negative, was strong.

Then you have the second phase of inspiration, the one I call the ‘indoor activity’. Inspiration from within, the most difficult one. It reminds me of my first band, at the age of 14. Back at that time, every time I came up with a ‘new song’, my band mates made fun of me because they said I had composed a cover…. Of course, in my awkward attempt of creation, I was only duplicating the songs of others that I had listened in the recent weeks… Art is difficult, critic is easy, as the saying goes.

Inspiration works then on a more or less unconscious level, and can be assimilated to the 'Freudian Trieb'. A burst of creativity that wants to go up to the surface of our own self. But after years of practice, and hard work, results can be reached. (I will never underline enough the importance of work in the act of creation. Without it, a painting remains a sketch, a song remains lines on a white paper).

In order to reach that level of inspiration, you have to peer into the deepest parts of your inner self. Let yourself go as my friend did after a few beers with that girl in the bar. That is to say to feed on the source of your hidden self and take off its veil to make it crystal clear and transform it into creation.

In his Meisterwerk ‘Auf der Suche nach der verlorenen Zeit’, l’immense Marcel Proust tells us that an artist is the citizen of an unknown country. He has to look for it deep within himself and make it his own. And if he abides by the rule of his own land, he will achieve a great work and reach creative bliss. But if he’s going astray from his country, for any commercial reasons, or if he tries to seduce his audience with artificial features, then he is no longer an artist. That is to say, if you write a book just to afford holidays in the Bahamas, or if you put a rock band together just to get laid, you ‘re just an entertainer. Too bad for you.

In other words, peer deep into yourself and just follow what your soul and body tell you. Their story may be short, may be weak, but will always be the spokesman of your heart. Don’t be afraid to make this trip into your bowels. You ‘ll have a talk with yourself but it’s not a problem : everyone speaks on its own. You’ll always find

The fingers are the mediator between the indoor and outdoor activities, and that’s Inspiration. Creation is the journey to the deep realms of your inner self. Art is when you get access to the land you can finally call home after successfully laying claim its crown. The land of the happy very few.


22 Novembre 2015


GOZDOWSKI

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen